fredag 27 juli 2012

Minitårta

I dag kommer Joakims föräldrar på besök och då "svärmor" fyllde år i veckan så passade jag på att baka en liten födelsedagstårta till henne. Tårtans diameter är 12cm så det blev en liten men hög tårta :)

Receptet på tårtbottnarna hittade jag i Leila Lindholms bok A piece of cake. Det blev mumsiga chokladbottnar med tre olika sorters fyllningar, chokladmousse, marsankräm och hallongrädde.
Tårtan är sedan spacklad med chokladfrosting och täckt med sugarpaste. Blommorna är gjorda av gumpaste och målade med svart pulverfärg. (Som vanligt gjorde jag halva satser på allt.)


Det är första gången jag täcker en tårta och jag måste säga att jag är ganska nöjd med resultatet!!

(Tyvärr gick sugarpasten sönder så jag fick göra en nödlösning med en kant längst ner.)

2 kommentarer:

Ida sa...

Gud vilka underbart vackra tårtor!!! Fylningen lät ju hur god som helst ju!! :) . Det ska bli riktigt mumsigt att se vad för god/fin tårta det bjuds på, på din födelsedag!!!
������

Maria sa...

Makalöst vacker tårta måste jag säga hjärtat!!! Såg att de som ätit av den tyckte att den var god med!!! :)

Puss♥