tisdag 17 juli 2012

Banancupcake med vitchokladfrosting

Igår provade jag att göra banancupcakes med vitchokladfrosting, då jag har aldrig riktigt har gillat banan så var jag först lite fundersam till att prova dessa. Men trots min skeptism så var de väldigt goda, väldigt mjuka och lena i smaken! Annars när jag bakar så brukar jag göra något med choklad men jag kände att det var dags att prova något annat denna gång.


 
(Jag gjorde minicupcakes på halva satsen, ca 12 minuter i ugnen och det blev jättebra!)
Banancupcakes
* 100g smör
* 1,5dl socker
* 4 ägg
* 5dl vetemjöl
* 1tsk bakpulver
* 1tsk vaniljsocker
* 1dl filmjölk
* 2 bananer

Frosting:
* 150g rumsvarmt smör
* 100g vitchoklad
*200g färskost (philidelphia)
*5-6dl florsocker

Vispa smör och socker poröst och tillsätt äggen allt eftersom. Sikta ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker ner i smeten. Mosa bananerna och blanda ner det i smeten tillsammans med filmjölken. Vispa smeten en liten stund och klicka därefter ner den i formar (ca15 st)
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter på 200grader.

Frostingen:
Smältchokladen i ett vattenbad eller i mikro och låt svalna under tiden som du vispar smöret vitt och poröst. Tillsätt därefter chokladen och vispa en liten stund. Blanda sedan i färskosten och vispa tills smeten är len. Blanda sedan i florsockret och vispa tills du har fått den konsistensen som du vill ha. Dekorera sedan dina cupcakes! :)

 

 

2 kommentarer:

Maria sa...

Som sagt... MUMS!
Puss♥

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Vilken maffig frosting, ser jättegott ut! Älskar banan i bakverk!