torsdag 12 juli 2012

Besök och bak

Här om dagen frågade jag min sambo vad han tyckte att jag skulle baka för något (jag var väldigt baksugen och tänkte att han kunde få vara med och bestämma för en gångs skull;)) Men då fick jag till svar att han inte tyckte att jag skulle baka för det resulterar bara i att vi äter en massa.. Ja visst tänkte jag jag kan väl strunta i att baka, jag får väl göra det när vi får besök helt enkelt.. Men det roliga är att han senare under kvällen kom och frågade om jag hade bakat något för han var så himla gottesugen och som han sa själv att det är dumt av honom att lägga sig i när jag ska baka eller ej... Hehe

Men igår fick vi besök av Sandra så då passade jag på att baka, jag gjorde dock en halv sats.. Jag var så himla sugen på choklad och hade tidigare hittat ett recept som lät så himla gott som jag ville prova.. Det blev chokladcupcakes med chokladfrosting de lux (klickbar länk)! Och vad ska man säga, de blev supergoda!!! Dessa kommer jag att göra flera gånger!!


Chokladcupcakes med chokladfrosting de lux
Cupcake:
* 120g smör
* 120g 70% mörk blockchoklad
* 3st ägg
*  250g strösocker
* 100g vetemjöl
* 1,5 tsk vaniljsocker

Frosting:
* 225g smör
* 240g florsocker
* 180g 70% mörk blockchoklad
* 1-1,5 msk vaniljsocker

Smält smör och choklad i en kastrull på låg värme. Rör ner strösocker, vetemjöl,vaniljsocker och sist äggen. Rör smeten tills den är klumpfri. Fördela sedan i ca 35 miniformar och grädda i 175 grader i ca 12 min. Ställ dem att svalna.

Rör det rumstempererade smöret, florsockret och vaniljsockret smidigt. Smält chokladen över vattenbad eller i micron. Låt svalna något och rör ner chokladen i blandningen. Rör/vispa fluffigt.

Note: När de stod i ugnen så kom jag på att "fan det var ju inget bakpulver i smeten, hur ska detta gå" Men de blev hur bra som helst, jag läste sedan någonstans att äggen gör att de reser sig. Dock fick jag ha mina inne längre än 12 minuter..

2 kommentarer:

Ida sa...

Mumma!!! Gud vad fantastiskt goda de ser ut! Superfina!!! Jättesöt liten blomma på toppen!!

Puss puss ♥♥♥

Maria sa...

Jag ser verkligen fram emot att få frossa i dina godsaker när vi ses nästa gång!

Vilka finfina och vackra cupcakes! ♥
Puss och kärlek♥